Kategorije
Popularizacija znanosti

Mjerenje i vaganje svemira. Kako to?

4. predavanje iz ciklusa predavanja popularizacije znanosti u Ruđeru.

Dana 20. svibnja 2024. održano je četvrto predavanje u organizaciji školske knjižnice, pod nazivom Mjerenje i vaganje svemira. Kako to?. Predavanje je održano u konferencijskoj dvorani RCK, a gost predavač bio je Krešimir Kumerički, redoviti profesor na Fizičkom odsjeku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. 

Profesor Kumerički svojim je predavanjem zainteresiranoj publici približio metode i tehnike kojima se znanstvenici koriste za mjerenje i vaganje objekata u svemiru te je svojim jasnim i preciznim objašnjenjima omogućio bolji uvid u to kako znanstvenici dolaze do novih spoznaja i otkrića. 

Više o predavanju komentiraju naši učenici…

Na predavanju smo doznali nekoliko načina kako možemo izračunati koliko je neki planet udaljen od nas. Već su se drevni Grci bavili tim pitanjima koristeći se matematikom. To su izveli tako što su promatrali planet s dva mjesta na Zemlji i izmjerili kut pod kojim ga vide. Na taj su način dobili sve potrebne informacije za definiranje trokuta. Kada su izračunali visinu, dobili su udaljenost Zemlje i tog planeta. No ta metoda nije efektivna za računanje nekih daljih planeta jer bi se linije činile skoro paralelne. Danas se udaljenost može mjeriti laserom ili, efektivnije, radarom. Meni je najzanimljiviji dio predavanja bio širenje svemira. Ako zamislimo svemir kao jednodimenzionalnu nit na kojoj se svemir širi samo lijevo i desno npr. 10 km svakih 100 km, ako stavimo 3 točke udaljene 100 km jedan od druge znači 1. i 3. su udaljene 200 km 1. i 2., 2. i 3. su onda udaljene 100 km. Sljedeće godine razmak između 1. i 2. će biti 110 km, a između 1. i 3. 220 km. Svemir ne prati taj ritam. To znači da se širi usporeno ili ubrzano. Danas, svemir koji mi vidimo širi se ubrzano, a to se protivi gravitaciji. To bi značilo da postoji neka energija koja ga gura. Tu energiju smo nazvali 'tamna energija' koja čini otprilike 70 % svemira, planeti i galaksije čine samo 5 %, a ostalih 25 % je tamna tvar. Važno je spomenuti da se svemir nije oduvijek širio ubrzano. Ranije se širio usporeno sve dok tamna energija nije postala dominantna. Zaključak ovog predavanja bio bi: što više istražujemo svemir, počinjemo shvaćati koliko o njemu malo znamo.

Sven Klasić, 2.M

 

Dana 20. svibnja 2024. godine, u prostorijama Tehničke škole Ruđera Boškovića,  održano je predavanje u organizaciji školske knjižnice pod nazivom „Mjerenje i vaganje svemira“. Događaj je održan u konferencijskoj dvorani RCK, a gost predavač bio je prof. dr. sc. Krešimir Kumerički, profesor na Fizičkom odsjeku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, inače bivši učenik naše škole.

Svrha predavanja bila je popularizacija znanosti među učenicima, a zanimljiva tema i vrhunski predavač izazvali su značajan interes među učenicima i profesorima pa je na predavanju sudjelovao veliki broj posjetitelja.

Prof. Kumerički nas je proveo kroz cijelu povijest razvijanja znanosti o svemiru: od vremena stare Grčke pa sve do današnjice. Objašnjavao je različite metode i tehnike mjerenja i vaganja raznih tijela u svemiru. Jedan od najzanimljivijih metoda je bila: „Metoda koju su koristili stari Grci za izračunavanje udaljenosti Mjeseca od Zemlje pomoću trigonometrije i Pitagorinog poučka“.

Polaznici su predavaču imali priliku postavljati pitanja, od kojih su mnoga bila vrlo zanimljiva te su ukazivala na interes publike za predstavljeno znanstveno gradivo. Prof. Kumerički je na jasan i jednostavan način dao odgovore na postavljena pitanja te predložio razna rješenja na postavljene znanstvene probleme.

Predavanje je među publikom ocijenjeno kao vrlo uspješno, a zbog pokazanog interesa polaznika, treba primijetiti kako bi bilo dobro i korisno češće organizirati slične događaje sa zanimljivim predavačima i stručnim temama koje su interesantne učenicima naše škole.

Andrija Biloglav, 1.E